بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM که مخفف کلمه ی Social Media Marketing  میباشد به معنای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی برای کسب و کار است که از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود.

این روزها به دلیل استفاده ی زیادی که پلتفرم های شبکه های اجتماعی در میان مردم دارد بازاریابی از این طریق میتواند شما را با حجم زیادی مخاطبان مواجه سازد که همین موضوع باعث رونق کسب و کار شما به دلیل افزایش مشتری خواهد شد.

اما چگونه میتوان این مخاطب ها را به مشتری تبدیل کرد؟ جواب این سوال را پس از خواندن این مقاله خواهید یافت.

در ابتدا باید بگویم که ورود به عرصه ی بازاریابی شبکه های اجتماعی نیازمند صرف هزینه های زیادی میباشد اما چه کسب و کارهایی به این نوع از دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟به صورت کلی کسب و کارهای زیر جهت رشد قطعا به این نوع بازاریابی نیازمند خواهند بود:

برندهای معروف
محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی
محصولات مربوط به کودکان
کالاهای لوکس
فروشگاه‌های بزرگ آنلاین
و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات دارند.

بعد از اینکه برای ورود به این نوع از بازایابی اینترنتی به نتیجه رسیدید باید بدانید که ۳ عامل اصلی تعیین کننده نیاز دارید.

ابزار آنالیز – وبسایت – بودجه

ابزار آنالیز

منظور از این واژه ابزارهایی نظیر آنالیتیکس است که توانایی تحلیل نوع عملکرد شمارا در شبکه های اجتماعی دارند.

وبسایت

تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ترافیک سایت

بازاریابی شبکه های اجتماعی میتواند به افزایش ترافیک سایت شما منجر شود و کاربر پس از هدایت به سایت شما با محصولات و خدمات شما به شکل کاملتری آشنا خواهد شد.از این رو نیازمند طراحی سایت به روز خواهید بود تا وبسایت شما بتواند این ترافیک ورودی را تبدیل به تعامل با مخاطب کند.

بودجه

پیش از حضور در SMM این نکته را در نظر داشته باشید که فعالیت در شبکه های اجتماعی و ترک ناگهانی آن باعث لطمه وارد شدن به برند شما خواهد شد پس حتما با برنامه ریزی دقیق و بودجه بندی مناسب وارد این عرصه شوید.به نظر بنده جهت شروع کار ۳۰% از بودجه ای که برای تبلیغات در نظر گرفته اید را برای این موضوع اختصاص دهید.

۷ مرحله بازاریابی شبکه های اجتماعی

توجه شما را به ۷ مرحله ی مهم برای SMM جلب میکنم که ۴ مورد اول جهت آمادگی و حضور میباشد و ۳ مرحله ی بعدی به اجرا و بازاریابی میپردازد.

۱-عضویت در شبکه های اجتماعی

با توجه به نوع کسب و کارتان پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و در آن یک حساب کاربری ایجاد کنید و حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی، چه چیزهایی نیاز است؟
آیا شبکه‌های اجتماعی شما ازلحاظ محتوا، عکس، طراحی، URL و … بهینه شده است؟
کدام شبکه در حال حاضر برای شما مفیدتر است؟
پروفایل شما در مقایسه با پروفایل رقبا چگونه است؟

۲-مشخص کردن مشتری ایده آل شما

مشتری شبکه های اجتماعی

مشخص کردن بازار هدف برای اجرای پلنی دقیق بسیار حائز اهمیت میباشد زیرا آزمون و خطای کار را پایین آورده و در راستای رسیدن به هدف نهایی کمک شایانی خواهد کرد.در این مورد میتوانید به جزئیاتی مانند سن،محل سکونت،جنسیت،شغل و … بپردازید.انتخاب صحیح این معیارها شما را به هدفتان نزدیک تر میکند.

۳-مشخص کردن موقعیت

بعد از ایجاد حساب کاربری و مشخص کردن مشتری ایده آل حتما موقعیت خود را مشخص کرده و بر اساس نوع کسب و کارتان فعالیت کنید،زیرا مردم به متخصص ها توجه میکنند و آن ها را دنبال میکنند نه افرادی که به صورت عمومی فعالیت میکنند و از هر موضوعی پستی منتشر میکنند.

۴-تولید محتوا

تولید محتوای شبکه های اجتماعی

اگر بدون انجام مراحل قبل به فکر تولید محتوا افتادید حتما شکست خواهید خورد! با انتخاب مشتری ایده آل و مشخص کردن موقعیتتان شما میدانید که برای چه کسی و از چه جایگاهی در حال تولید محتوا هستید و همین موضوع باعث میشود که نتیجه ی خوبی بگیرید.تولید محتوا بسیار تخصصی و نیازمند داشتن اطلاعات وسیع میباشد.

انواع محتوا در شبکه های اجتماعی

تصویر
ویدئو
پست‌های وبلاگ
اخبار شرکت
اینفوگرافیک
کتاب‌ها یا eBook

۵-شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

جهت پی بردن به میزان موفقیت،نیاز دارید که فاکتورهایی تعریف کنید.جدا از میزان موفقیت استراتژی نیاز دارید که تاثیرگذاری زمان و پول صرف شده را نیز اندازه گیری کنید.برخی از این شاخص های اندازه گیری را در زیر مشاهده میکنید:

نرخ تبدیل
زمان صرف شده در صفحات وب‌سایت
(mention)، ذکر کردن نام برند
تعداد کل اشتراک‌گذاری
تعداد بازدید

 

۶-سرمایه گذاری روی مدیریت شبکه های اجتماعی

به منظور افزایش سود و بهره وری افراد آشنا به اصول تبلیغات از ابزار یا شخصی برای مدیریت شبکه های اجتماعی خود بهره میبرند که توانایی زمان بندی بهتر و انتشار و یا حتی تولید محتوای مناسب برای این پلتفرم ها را داشته باشند.

۷-پیگیری ،آنالیز و بهینه سازی

آنالیز شبکه های اجتماعی

بعد از انجام مراحل فوق نوبت به پیگیری فرآیند بازاریابی تحلیل و آنالیز روند کار که منجر به مشخص شدن ایرادات عملکرد و بهبود بازاریابی میشود و همچنین بهینه سازی فعالیت بر اساس آنالیزهای صورت گرفته،میرسد.

قطعا با انجام این مرحله به نتایج بسیار خوبی در بازاریابی شبکه های اجتماعی خواهید رسید

در ادامه شما را برخی شبکه های اجتماعی که بازدهی مناسبی بسته به نوع کسب و کار خواهند داشت،آشنا میکنم

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره داشتید با من تماس بگیرید،میزبان صدای گرمتون هستم : ۰۹۱۹۶۲۱۷۶۴۹ سامان اعلائی